CSVNP10.html: diagrammen.
Schaakprogramma's en het eindspel
diagram 1a
Het ligt in de bedoeling de zwarte koning achter de zwarte pion te houden.
De oplossing: 1. Pb6! cxb6 2. Kg3 Kb7 3. Kf4 Kc7 4. Ke5 Kd7 5. Kd5 Kc7 6. Ke6 Kc8 7. Kd6 Kb7 8. Kd7 Kb8 9. Kc6 Ka7 10. Kc7 Ka8 11. Kxb6 Kb8 12. Ka6 Ka8 13. b6 Kb8 14. b7 Kc7 15. Ka7 Kd7 16. b8(D) zwart geeft het op.
diagram 2a
In dit diagram ligt het in de bedoeling een tempo te winnen waardoor de witte pion als eerste promoveert en daarbij de zwarte a-pion de pas wordt afgesneden.
De oplossing: 1. b6+ Kxb6 2. h4 a5 3. h5 a4 4. h6 a3 5. h7 a2 6. h8(D) zwart geeft het op.
diagram 3a
Mat zetten met loper en paard. MChess Pro vindt de oplossing in dertien zetten
De oplossing: 1...... Ph6 2. Ke8 Pg4 3. Kf8 Le6 4. Ke8 Pe5 5. Kd8 Ld7 6. Kc7 Ke7 7. Kb7 Kd6 8. Ka7 Kc7 9. Ka6 Pc4 en aankondiging mat in 5. 10. Ka7 Lb5 11. Ka8 Pd6 12. Ka7 Pc8+ 13. Ka8 Lc6 mat.
diagram 4a
Het gaat er in dit probleem om een maximaal aantal paardpromoties op het bord te krijgen. Het is een mat in acht.
De oplossing: 1. b8(P)+ Txb8 2. axb8(P)+ Kd6 3. c8(P)+ Ke6 4. d8(P)+ Lxd8 5. exd8(P)+ Kf6 6. g8(P)+ Txg8 7. hxg8(P)+ Kg6 8.f8(P) mat
diagram 5a
Dit is een mat in zes. De schaakprogramma's hebben hier moeite mee.
Oplossing: 1. Lc5 Kd8 2. Pd6 Kc7 3. La7 Kc6 4. d4 Kc7 5. d5 Kd8 6. Lb6 mat.
diagram 6a
Het mat zetten door twee lopers. Chess Genius doet het in 13 zetten.
Oplossing: 1. ..... Ke7 2. Kf5 Lb8 3. Kg5 Le4 4. Kg4 Kf6 5. Kh4 Lf5 6. Kh5 Lg3 7. Kh6 Lg4 8. Kh7 Kf7 9. Kh8 Le5+ 10. Kh7 Lf3 11. Kh6 Lf4 12. Kh7 Le4+ 13. Kh8 Le5 mat.
diagram 7a
De toren vangen. Chess Genius doet het in 10 zetten.
Oplossing: 1. Dd6+ Kf5 2. Df8+ Kg6 3. Kf3 Tg5 4. Kf4 Th5 5. De8+ Kh6 6. Kg4 Tg5+ 7. Kh4 Tg2 8. Dh8+ Kg6 9. Dg8+ Kf6 10.Dxg2 1 - 0.
diagram 8a
Paard vangen. Fritz 2 doet het in 17 zetten.
Oplossing: 1. Th7 Kg8 2. Tf7 Pg4 3. Ta7 Kf8 4. Tc7 Pe3 5. Tc3 Pd1 6. Td3 Pb2 7. Td4 Kg7 8. Tg4 Kh6 9. Kf6 Kh7 10. Tg7+ Kh8 11. Kg6 Pd3 12. Te7 Pf4+ 13. Kf5 Pd5 14. Te5 Pc7 15. Kg6 Kg8 16. Te7 Kf8 17. Txc7 1 - 0.
diagram 9a
Paard vangen en mat zetten. Chess Genius doet het in 26 zetten.
Oplossing: 1. ..... Lf1+ 2. Kb6 Kd6 3. Pa5 Lc5+ 4. Kb7 Ld4 5. Kc8 La6+ 6. Pb7 Kc6 7. Kd8 Lxb7 8. Ke7 Lc8 9. Kf7 Lf5 10. Kf8 Kd7 11. Kf7 Le4 12. Kf8 Ke6 13. Ke8 Lf6 14. Kf8 Lf3 15. Ke8 Lh5+ 16. Kf8 Kd6 17. Kg8 Lg6 18. Kf8 Le5 19.Kg8 Kd5 20. Kf8 Ke6 21. Kg8 Kf6 aankondiging mat in 6. 22. Kf8 Ld6+ 23. Kg8 Le4 24. Kh8 Kg6 25. Kg8 Ld5+ 26. Kh8 Le5 mat.
diagr10.gif
Hoe ver rekent uw computer? Die vraag staat centraal bij het diagram van deze maand. De bovenstaande stelling is afkomstig uit de partij Anand-Sjirov, Advanced Chess Toernooi, Leon 2000. De vraag is of wit verder kan komen. Zonder geweld gaat dat uiteraard niet. Anand offerde zijn paard op g5,waarna Sjirov niet kon voorkomen dat de witte pionnen op de koningsvleugel doorliepen. Wit aan zet. Het vervolg was: 33.Pxg5 hxg5 34.Lxg5 Pxb3 35.h4 Pa1 36.Lc1 Pb3 37.Le3 Pa5 38.g5 Pc4 39.Lc1 en zwart gaf het op. Onze vraag is uiteraard: offert uw programma ook op g5, of slaat hij misschien met de loper zoals veel spelers in Leon verwachtten? Als hij niet slaat, voer dan de zetten 33.Pxg5 hxg5 34.Lxg5 eens in. Heeft uw programma op dat moment wel in de gaten waar het om gaat?
Diagram van de maand: augustus 2000
diagr11.gif
Door de recente partijen van computers tegen grootmeesters wordt de aandacht weer sterk gericht op de vraag wat computers wel, en vooral wat ze niet kunnen. Op dat laatste terrein liggen immers de kansen van de mensen. Het diagram van de maand sluit daar bij aan. De stelling van deze keer is uitermate geschikt om te kijken of uw computer er iets van begrijpt. In een rapidpartij tussen Spassky en Sjirov, Parijs 2000, had de volgende stelling kunnen ontstaan. (diagr11.gif). Wit zit met een vervelende penning en grootmeester Kavalek schrijft in British Chess Magazine dat het draait om de vraag of zwart er in slaagt binnen te dringen. Als voorbeeld geeft hij de variant 23.g4?! Lg6 24.f3 h5! 25.gxh5 Lf5, waarna de zwarte koning via h5 naar f4 loopt. Vervolgens neemt zwart twee keer op d3, hij slaat op f3 en wint het pionneneindspel. De vraag aan u is: welk oordeel geeft uw programma met zwart aan de stelling, ziet hij dat zwart beter staat, en komt hij met een zinnig vervolg?
diagr11a.gif
Als toetje geven we u een soortgelijke stelling uit de partij Kaplan - Bronstein, Hastings 1975. Wit is aan zet. ook hier is de vraag: wat vindt uw computer er met zwart van? Voor de volledigheid: wit gaf het in deze stelling op, omdat hij na een paar pionzetten onvermijdelijk Kc1-b1(2) moet spelen, met verlies van de toren.